Aftellen!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu Aftellen!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu

Aftellen!!

Blijf op de hoogte en volg Romy

02 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Helloooo!

Alweer drie weekjes geleden dat ik mijn laatste reisverslag typte over het bezoek uit Nederland.

Nog maar 3 dagen stage op de kinderafdeling en dan zit de stageperiode van 13 weken er alweer op! Terugkijkend hierop is dit echt heel snel gegaan. Eerst natuurlijk 6 weken op chirurgie, toen een weekje op de OK en nu de laatste 6 weken op de kinderafdeling. De kinderafdeling is vooral heel schattig en leuk met al die kleine kindertjes met van dat kroes haar. Het was niet heel leerzaam, maar Janneke en ik hebben ons er zeker vermaakt en het was een mooie kans om een kijkje te nemen op de kinderafdeling, dit gaat in Nederland namelijk heel lastig.

De afgelopen weekenden zijn we niet op trip geweest, maar hebben we vooral van het uitgaangsleven en de feestjes genoten. Helaas is het regenseizoen sinds vorige week losgebarsten en vallen er geregeld flinke tropische regenbuien. Gelukkig hebben we wat moois in het vooruitzicht; namelijk 6 dagen Curaçao. Van 10 t/m 15 juni gaan we heerlijk met zijn drietjes genieten van het mooie weer, de witte stranden en blauwe zee op Curaçao.

Gister stond er een dagtrip op de planning naar Berg en Dal, dit is een eco resort. Een onderdeel hiervan is het adventure park. Voor ons stond de zip line (kabelbaan) op het programma. Ollie (wat moeten we zonder Ollie??) kwam ons om 8 uur 's ochtends ophalen om vervolgens in 1,5 uur naar Berg en Dal te rijden. Eenmaal aangekomen werden we al gauw in een mooi tuig gehesen en kregen we een mooie helm op. Eerst even wat oefenen op de oefenkabelbaan en toen kon het echte werk beginnen. De zip line bestond uit 7 kabelbanen, 1 touwenbrug en 2 ladders. De eerste twee kabelbanen gingen ons goed af. Eenmaal op het derde platform van 11 meter hoogte aangekomen, ging er een gids voorop om ons op het vierde platform op te vangen. Maar halverwege hoorde we hem in het Surinaams wat roepen naar de gids die nog bij ons op het platform stond. Hij vertelde ons dat er een boom op de kabelbaan was gevallen en dat deze er eerst afgehaald moest worden voordat we verder konden. Met man en macht kwamen ze aanrennen om de boom te verwijderen, helaas ging dit niet lukken. Wij hadden net daarvoor aan de gids gevraagd: "Wat nou als iemand echt niet meer verder durft?" Hij zei: "Van dit platform kun je niet naar beneden, dus dan zul je echt nog een kabelbaan verder moeten gaan". Nou uiteindelijk moesten wij dus WEL van dat platform naar beneden omdat we gewoon echt niet verder konden. Met touwen en kabels kwamen ze aangelopen. Het was de bedoeling dat we naar beneden gingen abseilen. Eerst moesten we op het randje van het platform gaan zitten om ons vervolgens om te draaien en zo naar beneden te kunnen glijden met het touw die een gids beneden vast hield. Ik mocht natuurlijk als eerste.. gelukkig ben ik veilig op de grond gekomen. Toen iedereen eenmaal beneden was zijn we weer naar het begin punt gelopen om overleg te plegen. De gidsen zouden de boom proberen te verwijderen zodat we later op de dag alsnog van de gehele kabelbaan af zouden kunnen. In die tussentijd zijn wij met Ollie naar het stuwmeer en de stuwdam iets verderop gereden. Dit was erg mooi om te zien met een prachtig uitzicht!
Eenmaal terug bij de kabelbaan was de boom verwijderd en konden we weer bij het begin beginnen. Nou de eerste helft van de kabelbanen ging ons allemaal redelijk goed af. Halverwege begon het alleen keihard te regenen, waardoor remmen bijna onmogelijk werd. Hierdoor was het maar goed dat aan het eind van iedere kabelbaan 2 gidsen stonden om ons een beetje te helpen met remmen en ons tegen te houden. Toen we op het hoogste platform van 35m hoog stonden te wachten om met de kabelbaan over de Suriname rivier te gaan kwam het echt met bakken uit de lucht en begon het heel hard te waaien waardoor het platform ook begon te bewegen, doodeng!! Normaal gesproken zou je met 50 km per uur naar beneden gaan, maar door de regen werd dit 70 km per uur en remmen was nog steeds niet echt mogelijk. Eenmaal op de grond vertelde de gidsen ons dat ze dit nog nooit eerder hadden gedaan, omdat je eigenlijk met regen niet van de kabelbaan af mag, maar op 35 m hoogte hadden we geen keus we moesten wel via de kabelbaan naar beneden.
Al met al was het een hele avontuurlijke ervaring, maar heb ik er ontzettend van genoten! En die regen had ook wel weer wat, gaf net dat extra beetje spanning.
Op de terugweg hebben we nog heerlijk bij een restaurantje BBQ kip met patat gegeten.
Eenmaal thuis waren we erg moe na deze leuke dag, dus op tijd naar bed gegaan om fris en fruitig te kunnen beginnen aan alweer ons laatste weekje stage!

Nou het einde is nu echt in zicht. Over drie weekjes ben ik alweer thuis, wat is de tijd gevlogen zeg! Ik geniet nog even van mijn laatste twee weekjes in Suriname en mijn weekje op Curaçao!