Alweer een weekje in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu Alweer een weekje in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu

Alweer een weekje in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Romy

09 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Zo, ik zit al weer een weekje hier in het heerlijk warme Paramaribo. De eerste dagen stonden vooral in het teken van het verkennen van de omgeving, dit hebben we met de fiets gedaan die we maandag hebben gehuurd voor de gehele periode die we hier zijn. Dinsdag zijn we wezen zwemmen bij het zwembad 'ZIN'.

Woensdag hebben wij kennisgemaakt met Milou, zij is half Surinaams, en woont onder ons. Zij zit hier al een maand dus heeft ons een aantal leuke tips meegegeven. Zij vertelde ons ook over Ollie, een jongen die ze hier had leren kennen, hij heeft als hobby reisleider maar werkt ook als kok ik in het ziekenhuis waar wij zullen gaan stage lopen. Hij kwam die avond toevallig bij haar langs, dus konden we gelijk kennis met hem maken. Hij stelde voor om donderdagavond met zijn allen te gaan stappen in Havanna lounge.

Donderdag ochtend werden wij om 10 uur in het ziekenhuis verwacht om kennis te maken. Op zijn Surinaams was er rond 11 uur iemand die tijd had voor ons. We kwamen voor wat verassingen te staan, zo werd ons verteld dat we 120 euro per maand aan stagebegeleiding moeten betalen, dit was wat minder leuk.. 's Avonds rond half 12 haalde Ollie ons 3 en Milou op. Toen we daar kwamen hebben we eerst even onze ogen uit gekeken, iedereen was aan het salsa dansen en het kon dus ook zijn dat je door een jongen gevraagd werd om mee te dansen, wij keken liever even toe. Uiteindelijk hebben we alle drie toch even met Ollie wat salsa gedanst. Vanaf 1 uur kwam er een dj en kon je het vergelijken met het uitgaan van hier, meer dan de helft was Nederlands dus dit was erg leuk.

Vrijdag hebben we een beetje uitgebrakt en zijn we 's avonds uiteten geweest bij 't vat samen met onze buurjongen, Jesse. Voor 35 euro hebben we met zijn 4en heerlijk gegeten en gedronken.

Zaterdag zijn we met zijn 4en (wij 3 en onze buurjongen) vertrokken met de bus naar white beach. Toen we bij de bus aankwamen dachten we; dit wordt staan. Maar ineens kwamen uit de zijkanten van de bankjes nog stoelen, dus het werd een redelijk aangename busreis van ongeveer een uurtje. We konden wel wat verkoeling gebruiken toen we daar aankwamen, maar niet voorbij de netten want daar zwemmen piranha's. Eerst was dit niet echt een prettig idee om in te zwemmen maar dit waren we al snel vergeten. Tussen de middag gingen we even wat eten, hier kwamen we aan de praat met een Nederlandse man van Surinaamse afkomst die hier ook op vakantie was. Hij was hier samen met een voetbalelftal (nummer 3 van de Surinaamse competitie), hij had een hele bus vol drinken meegenomen dus hier konden wij gerust van meedrinken (cola, fanta, water, bier en zelfs whiksey). Die man had erg mooie praatjes over van alles en nog wat, we lieten hem maar lekker praten. Een vrouw van 1 van de voetballers kwam aan het eind van de middag heel veel eten brengen, er bleef genoeg over dus konden wij wat meenemen om 's avonds thuis op te eten. We wisten niet zeker of de bus nog wel terug ging, maar er werd ons al een taxi aangeboden (door de man die al 5/6 whiskey op had) dus we gingen liever met de bus. Die kwam gelukkig ook! Gisteravond waren we behoorlijk gaar na zo'n lange dag! Dus ons lekkere creoolse eten op gegeten wat we hadden gekregen en lekker op tijd naar bed gegaan.

Vandaag doen we ook niet heel veel, wat boodschapjes en op tijd naar bed, want morgen zullen we onze eerste stagedag hebben. Ik zal samen met Janneke op de afdeling Chirurgie gaan stage lopen en Loes zal op de kinderafdeling stage lopen (dit mochten we zelf kiezen, een stuk makkelijker dan in Nederland).

We zijn erg benieuwd hoe de eerste stage week hier zal verlopen, ik zal jullie op de hoogte houden!

Liefs Romy

• 09 Maart 2014 - 19:46

Marja:

Hoi Romy, Janneke en Loes

Nou een mooie eerste week hoor.
    En wat raar dat je stagevergoeding moet betalen. Je zou denken dat het andersom is.
    Zal vast een reden voor zijn.
    Heel veel succes morgen op jou/jullie eerste stagedag.
    Hebben jullie wel een beetje dezelfde tijden nu Loes op de kinderafdeling zit?
    Toi toi toi en genieten.

Groetjes Marja

• 09 Maart 2014 - 20:37

Mark:

Hoi Romy,

Zo te lezen ben je al aardig geintegreerd. Leuk hoor!! Wij hadden vandaag ook schitterend weer voor maart, meer dan 20 graden.

Veel plezier en succes op je eerste stagedag.

Groetjes Mark