Alweer op de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu Alweer op de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft!

Blijf op de hoogte en volg Romy

26 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Weer even een berichtje van mijn kant. Dit weekend zit ik alweer op de helft van mijn avontuur in Suriname. De tijd vliegt echt!!

Twee weken geleden zijn we vrijdagavond met een open party bus door de stad gereden en vervolgens naar een hotel gebracht waar we een poolparty hadden. Erg veel Nederlanders, dus het was een zeer geslaagde avond. Zaterdag zijn we met de huisbazen naar Nieuw Amsterdam gereden, nu een mooi aangelegd park, maar wat vroeger in de tweede wereldoorlog als ford werd gebruikt. Helaas was het niet zo mooi weer, maar we hebben er wel even leuk rond kunnen kijken. Verder hebben we het weekend lekker bij het zwembad gelegen en lekker gerelaxt.
Vervolgens hadden we onze laatste week stage op de afdeling chirurgie, Janneke en ik waren toch wel blij dat het de laatste week was omdat we het eigenlijk wel gezien hadden op de afdeling en wel toe waren aan iets nieuws. Ondanks dat we veel verschillende en interessante dingen hebben gezien.

Vorig weekend; het paasweekend. Hiervoor stond al een tijdje een 4-daagse trip naar Blanche Marie gepland. Ons werd verteld dat het één van de mooiste watervallen van Suriname zijn. Vrijdagochtend om 6 uur werden we opgehaald door Ollie en een vriend van hem. Met ons 3'en, Jesse, en drie andere meiden die we kenden van stage zijn we richting het westen van Suriname vertrokken. Het was een erg lange reis met bijna alleen maar bauxietwegen met veel gaten en hobbels. Na een lange reis van bijna 9 uur rijden kwamen we dan eindelijk in de buurt van Blanche Marie. Op Blanche Marie zou het te druk zijn om te slapen dus moesten we een kamp zoeken iets van Blanche Marie af. Na wat zoeken vonden we een plek waar al wat palen stonden voor een hut aan de Nickerie rivier. Na wat wikken en wegen deze plek toch maar gekozen, maar er moest nog veel aan de hut (lees; paar palen) gebeuren wilde we er kunnen slapen. Dus Ollie en Berto (zijn vriend) zijn op zoek gegaan naar boomstammen om de hut te verstevigen terwijl wij een duik namen in de rivier. Na een aantal uren was onze hut dan eindelijk slaapproof. Gauw de hangmatten opgehangen en het zeil over het dak gedaan. Net op tijd want daarna kwam de regen met bakken uit de lucht. 'S avonds waren we allemaal moe van de lange reis dus zijn we gauw gaan slapen in onze hangmatten. Zaterdag gingen we dan eindelijk naar Blanche Marie, nog ongeveer 10 km verderop. Over deze 10 km hebben we een uur gedaan omdat de weg heel slecht was, dit was dus weer een groot maar leuk avontuur. Eenmaal aangekomen bij Blanche Marie was de omgeving al erg mooi. We moesten een half uurtje lopen om bij DE waterval te komen. Maar toen we aankwamen; WAUW. Wat een uitzicht en wat een grote waterval. Heel indrukwekkend om te zien. We zijn een stukje naar beneden gelopen waar we in het water konden zitten, we kregen er gelijk gratis Dr. Fish bij. Lekker gekriebel en gebijt aan je benen haha. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan richting ons kamp.Het toiletteren moest het hele weekend ook in de natuur gebeuren, dit was toch wel even wennen. Janneke en ik zochten beide een plekje om te toiletteren en opeens zegt Janneke; "Romy, ik denk dat ik even een ander plekje zoek, een slang!!" Helaas was ik al bezig, dus kon ik geen ander plekje meer zoeken. Maar gelukkig schrok de slang waarschijnlijk snel genoeg van ons dat de slang zelf maar een ander plekje ging zoeken. Dit was toch wel even schrikken. 'S avonds stond het jagen op de planning. Helaas kwam de regen weer met bakken uit de lucht, dus even wachten dan maar. De regen bleef doorgaan, uiteindelijk wilden ze toch eigenlijk wel gaan. Janneke en ik zagen het eigenlijk niet zo zitten, dus zijn met zijn 2en bij het kamp gebleven terwijl de rest erop uitging.Toen ze terug kwamen kwam de drank en de kaarten op tafel en hebben we er een hele leuke avond/nacht van gemaakt met zijn allen. Zondag was het de bedoeling om richting het bakhuisgebergte te gaan, onderweg kwam Ollie toevallig wat mensen tegen die hij kende die op een andere plek hun kamp hadden. Deze mensen gingen weg, dus hebben wij ons kamp voor de laatste nacht naar deze plek verplaatst. Toen dit "overhuizen" klaar was zijn we aan het eind van de middag naar het bakhuisgebergte gereden met de pick-up van de vriend van Ollie. Om de beurt even achterin zitten/staan en te genieten van het crossen over de bauxietwegen. Onderweg nog wat verschillende soorten aapjes gespot. "s Avonds heeft Ollie zoals het hele weekend natuurlijk weer heerlijk voor ons gekookt. Bij ons nieuwe kamp was ook een creek/rivier met stroomversnelling, hier konden we 's avonds sidderalen spotten. De rest van de avond was t weer erg gezellig met zijn allen.
Maandag was de dag van de terugreis richting Paramaribo. Op de planning stond dat we rond 11 uur zouden vertrekken, dit liep door wat probleempjes met de auto uit tot 1 uur. Eenmaal allemaal in de auto bleek dat de auto van Berto toch wel eerst gemaakt moest worden voordat we helemaal naar de stad zouden kunnen rijden. Dus om 2 uur ongeveer kwamen we bij een soort autogarage waar de auto gemaakt moest worden. Gelukkig was hier ook een creekje waar we lekker konden zitten. Want al met al heeft het 3 uur geduurd voor de auto gemaakt was. Rond 5 uur vertrokken we dan richting de stad. In een iets hoger tempo met wat meer gestuiter en geslinger reden we weer richting de stad. Uiteindelijk waren we 's avonds om half 12 thuis. De volgende ochtend gewoon weer richting stage..

Wel een leuk weekje stage; namelijk een weekje meekijken op de O.K. Dinsdagochtend was het toch eerst wel even wennen.. We begonnen de ochtend met een vrouw die was ingeknipt na een bevalling, een vrouw die was uitgescheurd tijdens de bevalling en een besnijdenis van een klein jongetje. In de loop van de ochtend ging t gelukkig steeds beter en raakten we al gauw gewend. De rest van de week interessante operaties mogen zien zoals; blinde darm verwijderen, baarmoeder verwijderen, galstenen verwijderen, stuk van de dikke darm weghalen, staaroperatie, amandelen verwijderen etc. Maar het leukste kwam toch wel donderdag; een keizersnede meemaken. We hadden op de planning al gezien dat deze vrouw zou komen, maar we hadden al in ons achterhoofd gehouden dat we hier niet bij mochten zijn. Net voor de operatie, kwam een vrouw van de O.K. bij ons om te zeggen dat er bij mochten zijn. Erg bijzonder om dit mee te maken.

Donderdagavond zijn we met de zelfde mensen als waar we het paasweekend mee hebben doorgebracht uiteten geweest, omdat Jesse (onze huisgenoot) vrijdag weer vertrekt richting Nederland. Daarna zijn we met zijn allen uit geweest bij Havana. Vandaag hebben we het rustig aangedaan en zijn we even de stad in geweest. Om half 7 hebben we Jesse uitgezwaaid! Morgen is speciaal voor de Nederlanders een feestje georganiseerd op een boot die gaat varen over de Surinamerivier. Dresscode is oranje, dus we hebben gister maar even snel een oranje outfit gescoord hier. Ben benieuwd. Verder hebben we dit weekend niet echt plannen meer.

Maandag beginnen Janneke en ik op de kinderafdeling, hier zullen wij nog 6 weken stage lopen. En donderdag is het dan zover; papa, mama en Sophie komen langs!! Hier heb ik natuurlijk erg veel zin in, kan ik ze eindelijk laten zien waar ik deze geweldige periode doorbreng en wat ik allemaal doe en natuurlijk laten zien hoe mooi Suriname is! Ben erg benieuwd wat ze er van zullen vinden!

Nou hopelijk hebben jullie weer een beetje een beeld wat ik hier allemaal heb uitgespookt de afgelopen periode!
Ik probeer jullie snel weer op de hoogte te houden!

Liefs Romy

• 11 Mei 2014 - 19:52

Marja:

Mooie belevenissen Romy. en veel operatie`s bijgewoond. Bijzonder om mee te maken denk ik .
    Geniet nog van je tijd daar, zal vast goed komen

Gr. Marja