Papa, mama en Sophie op bezoek!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu Papa, mama en Sophie op bezoek!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu

Papa, mama en Sophie op bezoek!!

Blijf op de hoogte en volg Romy

11 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo,

Vorige week donderdag 1 mei was het dan eindelijk zover; papa, mama en Sophie hier op bezoek in Suriname. 's Avonds rond 11 uur kwamen ze aan in het hotel waar ik ze op stond te wachten. Heerlijk om ze weer te zien. Ze waren erg moe van de reis, dus zij zijn lekker naar bed gegaan en ik ben nog gaan stappen met onze huisgenootjes. De volgende ochtend ben ik gauw op mijn fietsje naar ze toe gegaan. We hebben deze dag lekker genoten van het mooie weer bij het zwembad bij hun hotel en 's avonds lekker uiteten geweest.

Zaterdag en zondag stond er een trip naar Brownsberg en Ston Eiland gepland met Janneke, haar ouders, zus, Loes en ons 4'en. Zaterdagochtend werden we om 7 uur door Ollie met het busje opgehaald om vervolgens richting Brownsberg te rijden, deze rit duurde ongeveer 2 uur. Af en toe was het even zweten want de bus had het op sommige plekken nog behoorlijk lastig om de berg op te komen. Eenmaal aangekomen hebben we geluncht en zijn we met een stok (vonden we eerst wat overbodig, maar achteraf waren we hier zeer blij mee) aan de wandel gegaan richting de waterval onderaan de brownsberg. Na 1,5 uur afdalen kwamen we dan aan bij de mooie waterval waar we heerlijk konden afkoelen, dit hebben we hier dan ook heerlijk gedaan. De heenweg naar beneden werd er al een aantal keer gezegd; hier moeten we straks ook weer naar boven... Dit was dan ook behoorlijk pittig, maar met wat pitstops zijn we allemaal in ongeveer 2 uur de berg weer opgekomen. Eenmaal terug boven op de berg hebben we nog even van het uitzicht genoten en konden we al een blik werpen op Ston Eiland waar we vervolgens in een half uur heen zijn gereden. Bij Ston Eiland aangekomen was het uitzicht over het stuwmeer erg bijzonder, deze plek was vroeger een dorp maar dit hebben ze onder water laten lopen. Hierdoor steken alleen alle toppen van de dode bomen nog boven het water uit. We hadden een huisje aan de rand van het meer, een mooier plekje hadden we ons niet kunnen bedenken. Ollie is gelijk begonnen met koken, hier hebben we vervolgens met zijn allen dan ook heerlijk van gesmikkeld. 's Avonds hebben we met zijn allen gezellig wat spelletjes gedaan en gekletst. De volgende ochtend hebben we eerst met zijn allen genoten van de mooie zonsopgang, waarna het lekkere ontbijt alweer voor ons klaar stond, vervolgens hebben we wat gerelaxt bij het meer. Rond 11 uur vertrokken met zijn allen in een bootje om tussen de boomtoppen te varen. Dit bleek nog een hele opgave, we hebben dan ook wel wat boomtopjes geraakt. Het was heerlijk weer, dus halverwege is de boot even gestopt waar we lekker konden zwemmen. Rond 1 uur waren we weer terug en heeft Ollie weer lekker voor ons gekookt zodat we rond 3 uur met een volle maag weer terug konden rijden richting Paramaribo. We hebben allemaal zeer genoten van dit weekend en papa, mama en Sophie hebben een goed beeld gekregen van de binnenlanden van Suriname.

Maandag hebben we eerst weer even van het lekkere weer bij het zwembad genoten. In de middag zijn we door de stad gaan lopen. Via de palmentuin, het ford zeelandia en het onafhankelijkheidsplein. Bij het onafhankelijkheidsplein stonden ze op het punt om de Nederlandse en Surinaamse vlag vanuit halfstok (via boven aan de stok) weer naar beneden te halen. Ze doen hier alleen aan dodenherdenking, maar niet aan bevrijdingsdag. Onder de vlaggen waren die ochtend ook allemaal bloemenkransen gelegd. Vervolgens hebben we wat bij "de waterkant" gegeten, dit zijn allemaal kleine Surinaamse tentjes waar je Surinaams eten kan halen met uitzicht over de Suriname rivier.

Dinsdag stond de dolfijnen en kaaimannentour op de planning. Rond 3 uur vertrokken we richting Leonsberg waar we moesten verzamelen om op de boot te stappen. In de middag eerst dolfijnen spotten, dit is zeker weten gelukt. Op maar een klein stukje varen zagen we de dolfijnen al rond zwemmen, zowel dichtbij de boot als op een afstandje. Dit was erg leuk om te zien, foto's maken bleek nog een hele opgave.. Veel verder dan een paar vinnen op afstand zijn we niet gekomen. Na het dolfijnen spotten zijn we doorgevaren naar een klein dorpje. Hier zouden we gaan eten en vervolgens op een ander bootje stappen om de kaaimannen te spotten. Hier konden we ook nog even op de foto met een papegaai op onze schouder, de papegaai vond mijn kettinkje erg lekker dus ik heb hem na de foto maar gauw weer afgegeven. We waren van te voren niet helemaal goed ingelicht over onze kleding, we hadden eigenlijk lange broeken en lange mouwen shirts aan moeten doen. Ik had het toevallig in mijn tas gestopt, maar de rest moest het in een korte broek en een hemdje doen. Gelukkig hadden we genoeg tropical bush waar we ons mee in konden smeren tegen de muggen. Toen het begon te schemeren zijn we in 3 bootjes gestapt. We moesten ongeveer een half uurtje varen naar de plek waar we de kaaimannen konden spotten, onderweg hadden we nog wat obstakels, zo moesten we onder een heel laag bruggetje door, dus moesten we allemaal plat in de boot liggen. Iets verderop was er een helling waar de boot niet uit zichzelf overheen kon. Dus met ze allen uit de boot en samen de boot over de helling duwen. Iets verderop zagen we de eerste lichtgevende ogen van de kaaimannen al. Na een beetje rondvaren was de kapitein van onze boot de gelukkige, en had een kaaiman gevangen. Gauw een elastiekje om zijn bek binden en vasthouden zodat we er op de helling allemaal mee op de foto konden. Na alle fotomomentjes hebben we de kaaiman weer vrij gelaten en zijn wij terug gevaren naar het dorpje, hier weer op onze eerste boot gestopt terug richting Leonsberg.

Woensdag zijn we wat gaan shoppen en weer even lekker bij het zwembad gelegen. 's Avonds zijn we met Ollie, Janneke, haar ouders en zus en ons 4'en uiteten geweest omdat het alweer de laatste avond voor Janneke haar ouders en zus was. We hebben heerlijk gegeten en er een gezellige avond van gemaakt met zijn allen.

Donderdag zijn we even langs het ziekenhuis gegaan waar ik stage loop, zo konden papa, mama en Sophie ook een beetje een beeld krijgen in wat voor soort ziekenhuis ik stage loop. Vervolgens zijn we nog even naar het Ford Zeelandia gegaan, 's maandags was het dicht en ze wilden toch wel graag even een kijkje nemen binnen en de plek bekijken waar de decembermoorden hebben plaats gevonden.

Vrijdag was alweer de laatste dag.. Nog even lekker bij het zwembad gelegen en om 5 uur kwam de bus om ze weer op te halen en richting het vliegveld te brengen. Ik heb een heerlijke tijd met ze gehad en we hebben genoten met zijn 4'en. Nog maar 6 weekjes en dan ben ik zelf ook alweer terug!

Gisteravond zijn we met zijn 3'en naar de bioscoop geweest hier in Paramaribo. De film; Walk of Shame. Erg leuke film, 22 mei komt die in Nederland in de bioscoop. Gelukkig hadden we van te voren gehoord dat het erg koud was in de bios, nou dit klopte! We waren erg blij met onze lange broek en vestjes. Vanochtend zijn we even naar de zondagsmarkt gefietst om wat fruit te kopen. Veder doen we het vandaag lekker rustig aan.

Verder nog iets over stage, waarvoor ik hier eigenlijk ben haha! Afgelopen week was ik vrij, maar die week ervoor ben ik begonnen op de kinderafdeling. Dit was weer even wennen, maar erg leuk en schattig met al die kleine kindjes. Nog maar 4 weken op deze afdeling en dan zit de stageperiode er alweer op.

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van de leuke tijd die ik heb gehad met papa, mama en Sophie!

Liefs Romy