De tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Veldwijk - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Romy

06 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het is alweer 3 weken geleden dat ik een reisverslag heb geschreven! Er is weer genoeg gebeurd de afgelopen weken. Laat ik beginnen met stage, daarvoor ben ik hier namelijk haha..

Stage was in het begin dus erg wennen, maar het wordt steeds leuker. Ik heb me draai op de afdeling gevonden en ik kan nu lekker zelfstandig aan het werk gaan. Toch blijft het echt nog een heel groot verschil met Nederland. Er zijn hier hele andere prioriteiten en ik kan er
nog maar moeilijk mee omgaan dat er zo weinig materialen zijn. Ik word hierdoor wel heel innovatief en creatief! Ik heb inmiddels 4 weken stage gelopen op de afdeling chirurgie, nog 2 weken op deze afdeling en dan ga ik een weekje meekijken op de OK. Daarna zal ik switchen naar de kinderafdeling waar ik dan nog 6 weken stage zal lopen.

In mijn vorige verslag schreef ik dat ik maandag 18 maart holi phagwa zou gaan vieren. We vertrokken richting de palmentuin in onze witte kleren en binnen de kortste keren zaten we onder de verf. We hebben zelf natuurlijk ook een busje met poederverf gekocht zodat we andere mensen onder konden gooien. Aan het eind van de middag gingen we naar huis om te douchen, dit bleek nog een hele opgave. 'S avonds waren we uitgenodigd door de huisbazen, hier hebben we lekker gegeten. We zijn niet te laat naar bed gegaan omdat we de rest van de week gewoon weer naar stage moesten.

Het weekend wat daarop volgde werd Loes helaas ziek. Janneke en ik zijn vrijdags met Jesse naar Touché geweest om te stappen! Erg leuke avond gehad. Voor de rest zijn we dat weekend thuis bij Loes gebleven en zondag zijn Janneke en ik nog even naar het zwembad geweest.

Vorig weekend stond het weekend vooral in het teken van stappen! We zijn vrijdagavond en zaterdagavond wezen stappen met Jesse en twee vrienden van hem. Overdag hebben we t rustig aangedaan en wat boodschappen en de was gedaan. Zondag zijn we met Ollie naar Cola kreek geweest, helaas was het weer wat minder en heeft het bijna de hele tijd geregend. De regen mocht de pret niet drukken dus lekker in de stromende regen gaan zwemmen in het water dat de kleur van cola heeft.

Dinsdag 1 april, de dag van de grappen. Om kwart voor 7 lopen wij door de tuin richting stage, zegt Loes ineens: er beweegt wat in de sloot!!! Dus wij kijken zien we inderdaad een kop van een krokodil. We konden er niet te lang bij stilstaan omdat we naar stage moesten. Toen we thuis kwamen zagen we hem niet meer.. Maar 's avonds riep ons huisgenootje dat ze hem weer zag! Dus gelijk met een camera naar beneden om het vast te leggen! Dit hebben we natuurlijk gelijk aan Ollie verteld, die zei dat het wel vaker voorkomt en dat die waarschijnlijk wel 1,5e meter lang is! Geen grap dus!

De hele week hebben we uitgekeken naar dit weekend; Galibi. Vrijdagochtend heeft Ollie ons rond 7 uur opgehaald om richting Albina te rijden. We zijn hier eerst met de boot naar Frans Guyana gegaan voor ons visum, dit was gelukkig allemaal snel geregeld. Wel een gek idee in Frans guyana; ze rijden er gewoon weer aan de rechterkant van de weg, ze betalen er met euro's en ze spreken Frans. Weer een klein beetje het gevoel of we in Europa waren. Rond 1 uur gingen we vanuit Albina met de boot naar Galibi, deze tocht duurde ongeveer 1,5 uur. Het was stralend weer dus we hebben heerlijk genoten op de boot. Af en toe wat water over ons heen, maar dit was juist verkoelend. Ollie was vergeten dat we poncho's mee moesten nemen, maar het water viel uiteindelijk gelukkig mee. Toen we aankwamen op Galibi was het er echt prachtig. Het hele dorp is van wit zand, geen auto's niks! Het is ook alleen te bereiken per boot. Onze gids bracht ons naar onze lodge, een ruim huisje met badkamer, keuken en wc. Er werd ons verteld dat er een dierentuin zou zijn, dit viel een klein beetje tegen. Toen hij vertelde waar het zat bleek het gewoon een open gebiedje te zijn, waar de apen en neusbeertjes loslopen. We zijn even een kijkje gaan nemen en na wat geaarzel een aapje op onze arm genomen en op de foto met wat mini schildpadjes. We zijn vervolgens even aan t strand gaan liggen! Om half 6 zijn we per quad het dorp gaan verkennen, met zijn 5'en op 1 quad! De gids heeft ons van alles verteld en ze leven toch nog wel behoorlijk primitief. Geen elektriciteit, alleen tussen 5 en 10 uur 's avonds even. Bij terugkomst heeft de gids lekker bami voor ons gekookt, hij vertelde dat hier in Suriname 9 van de 10 mannen kan koken. Dat is in Nederland toch wel anders... haha
Rond half 9 zijn we met de boot vertrokken richting de plek waar de schildpadden het land op komen om hun eieren te leggen, dit was nog ongeveer een half uurtje met de boot. Toen we aankwamen zagen we gelijk al een schildpad van ongeveer 1 meter en 30 cm. Het proces van eieren leggen duurt ongeveer 3 uur. Eerst komen de schildpadden aan land en zoeken ze een geschikte plek, dan beginnen ze met het graven van een gat van ongeveer 70 cm diep. Hier leggen ze vervolgens hun eieren in, als dit klaar is gooien ze het gat weer dicht en gaan ze de plek camoefleren. Vervolgens gaan ze weer terug naar het water. We hebben dit hele proces bij 3 verschillende schildpadden gezien, je mag ze niet storen tot ze eenmaal aan het eieren leggen zijn. Stoor je ze daarvoor, dan zullen ze weer terug het water in gaan. Helaas mochten we niet flitsen met onze camera, dus niet hele duidelijke foto's. We mochten flitsen zodra de schildpad weer terug het water in ging. Het was een zeer indrukwekkend proces en bijzonder om meegemaakt te hebben. Na een aantal uur zijn we weer terug gevaren naar onze lodge. De gids vertelde dat we ons bed goed moesten controleren op insecten voordat we onze klamboe in zouden gaan. We deden de deur van onze kamer open; en jawel een grote spin op het plafond. 's Nachts dus niet heel relaxt geslapen. De volgende ochtend zijn we rond half 11 met de boot weg gegaan, eerst weer even naar Frans Guyana om over de markt te lopen en de oude gevangenis te bekijken en vervolgens weer doorgevaren naar Albina en naar huis gereden. Gisteravond hebben we even wat cocktails gedronken op het terras en zijn we niet te laat naar bed gegaan omdat we behoorlijk kapot waren van de indrukwekkende dagen ervoor. Vandaag houden we een rustig dagje en morgen begint de stageweek weer..

Ik hoop dat jullie weer een beetje een beeld hebben gekregen wat ik de afgelopen periode hier heb uitgespookt!

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Romy

  • 07 April 2014 - 12:29

    Marja:

    Hey meiden, Fijn dat het op stage goed bevalt. en dat jullie er omheen veel leuke dingen meemaken en beleven. Ga zo door.
    Gr. Marja

  • 17 April 2014 - 22:23

    Riet De Leeuw:

    Karin,
    Via, via, heb ik je reisverslagen gelezen.
    Ik proef daaruit dat julllie een geweldige tijd hebben.
    Leuk om jullie belevenisen te lezen; wel heel wat avontuurlijker dan hier in Nederland of je andere vakanties (want dit klinkt bijna ook als vakantie!).
    Ik wens je nog heel veel plezier (dat zal je wel lukken) en een fijne tijd in Suriname.
    Geniet van het lekkere eten, dat ik ook regelmatig voorgeschoteld krijg.
    Heel wat anders dan de hollandse piepers.
    Groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Romy

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 6888

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 21 Juni 2014

Suriname

Landen bezocht: